بگ هاوس و بگ فیلتر نوعي از سيستمهاي غبارگير با راندمان بالا مي باشند اين فيلترها شامل كيسه هايی با قطرها و طول های مختلف بسته به نوع نیاز و شرایط کارکرد می باشند. جنس پارچه کیسه ها نیز با توجه به شرایط پروسه، دما و نیازهای طراحی تغییر می کند. در این فیلتر ها گاز حاصل از پروسه به همراه غبار وارد فیلتر شده و از کیسه ها عبور داده میشود ، غبار موجود در این گاز هنگام عبور از کیسه ها بر روی سطح بیرون کیسه ها می نشیند و هوای تمیز از فیلتر خارج می گردد. کیک غبار بر روی کیسه ها سبب ایجاد افت فشار در فیلتر میشود. با تشخیص این افت فشار توسط سنسورها، هوای فشرده از طریق شیرهای سلونوئیدی به صورت ضربه پالسی به کیسه ها اعمال شده و غبار از روی کیسه ها جدا می شود و در در هاپر جمع آوری می گردد. از مهمترین مزیت این نوع غبارگیرها بازده بالای آن می باشد که می تواند خروجی فیلتر به کمتر از 10میلی گرم در هر مترمکعب برسد. در دماهای بالا (بالاتر از 250 درجه سانتیگراد) به دلیل خطر سوختن و آتش گرفتن پارچه ها، از این نوع غبارگیرها استفاده نمی شود.
برج خنک کن Gas Cooling Tower (GCT): برج های خنک کن وظیفه خنک سازی و افزایش رطوبت گاز ورودی به سیستم فیلتراسیون و یا سایر تجهیزات را به عهده دارد. اساس کار تمام برج های خنک کن بر مبنای ایجاد سطح تماس بیشتر بین جریان گرم و سرد و در نتیجه تبادل حرارتی بین این دو و کاستن از دمای گاز خروجی حاصله از پروسه میباشد. عموماً در برج های خنک کن آب به بالای برج منتقل شده و در آنجا به صورت پاشش از طریق نازل های تعبیه شده به داخل مسیر سیال، با گاز مخلوط می شود و از این طریق موجب خنک شدن گاز و کاهش دمای آن می گردد. اسکرابر Wet Scrubber: در این نوع غبارگیر گاز به همراه غبار وارد محفظه اسکرابر شده و از طریق پاشش آب توسط نازل ها با آب مخلوط می شود. ذرات غبار همراه با آب گرفته شده و از فیلتر خارج و وارد یک مخزن می شود. ذرات غبار در این مخزن ته نشین شده و آب تمیز آن مجدداً استفاده می گردد. بزرگترین عیب این سیستم استفاده از آب (با توجه به منابع محدود آب) و خوردگی سیستم ها می باشد، همچنین بازده این نوع فیلتر نسبت به الکتروفیلترها، بگ هاوس و بگ فیلترها کمتر است و از مزایای این سیستم سادگی و کم هزینه بودن تجهیزات می باشد.
فیلتر الکترواستاتیکی خشک فیلترهای الکترواستاتیک یا همان الکتروفیلترها از جمله تجهیزات پر سابقه غبارگیر صنعتی می باشند که در اکثر صنایع بزرگ کاربرد دارند. الکتروفیلترها با اعمال ولتاژ فشار قوی و ایجاد میدان الکتریکی بین الکترودهای مثبت و منفی که گاز از میان آن ها عبور می کند، از طریق یونیزاسیون گاز و سپس باردار نمودن ذرات معلق جامد (الکتروفیلترهای خشک) یا مایع (الکتروفیلترهای تر) ذرات را به سمت صفحات جذب کننده رانده و با نشاندن آن ها روی صفحات از مسیر گاز عبوری خارج می نمایند. از مهمترین مزیت های الکتروفیلترها امکان فیلتراسیون حجم های بزرگ گاز تا چند میلیون مترمکعب بر ساعت و در درجه حرارت های بالا با کمترین افت فشار می باشد. به دلیل افت فشار بسیار کم، انرژی الکتریکی مصرفی الکتروفیلترها بسیار پایین تر از سایر تجهیزات غبارگیر نظیر فیلترهای کیسه ای، سیکلون ها و اسکرابرها می باشد. فیلتر الکترواستاتیکی تر اساس کار الکتروفیلتر تر(WET ESP) همانند الکتروفیلتر خشک می باشد. با توجه به اینکه وظیفه این فیلترها جذب مایعات می باشد، تفاوت هایی در شکل الکترودها و صفحات جذب نسبت به الکتروفیلتر های معمولی وجود دارد و به جای سیستم های ضربه زن از سیستم های شستشو استفاده می شود. معمولا جنس مواد بدنه و قطعات داخلی در این الکتروفیلتر ها خاص می باشد.
نگهداری و تعمیرات یک مبحث بسیار مهم و حیاتی در تمامی صنایع است. در سالهای اخیر روشهای نوین نگهداری و تعمیرات در صنایع، جایگزین روشهای سنتی شدهاند. در روشهای نوین با استفاده از تکنیکهای مختلف، بدون توقف خط تولید و مدتها قبل از وقوع عیب در ماشینها، عیوب شناسایی میشوند. به عنوان مثال با این تکنیکها میتوان زمان شروع و شدت خرابی یک بیرینگ را تشخیص داد و با برنامهریزی برای خرید قطعه و زمان توقف خط تولید، بهترین شرایط تعمیراتی را ایجاد کرد. یکی از این تکنیکهای موفق، آنالیز ارتعاشات است. با استفاده از آنالیز ارتعاشات، عیوب مکانیکی نظیر نابالانسی، ناهمراستایی، انواع لقی، خرابی یاتاقان و گیربکس، مشکلات سیستم تسمه و پولی، خمیدگی شفت و غیره قابل تشخیص است. برای کمک گرفتن از تکنیک آنالیز ارتعاشات، نیاز به دستگاه آنالایزر ارتعاشات است. ورودی¬های این دستگاه در مجموع دو عدد حسگر ارتعاش سنج و یک عدد تاکومتر است که از طریق این حسگرها که معمولاً روی یاتاقان¬های ماشینها نصب می¬شوند ارتعاشات دریافت و با استفاده از الگوریت¬های داخل دستگاه برای مقاصد مختلف عیب¬یابی پردازش می¬شوند.
مورد استفاده این کارت در سیستم کنترل و پایش وضعیت لرزش یاتاقان های توربین گازی F5(FRAME 5) میباشد. طراحی و ساخت این کارت توسط شرکت مهندسی سنگ چین زاهدان صورت گرفته و در طراحی آن موارد مهمی پیش بینی شده است. در نظر گرفته شده است از جمله این موارد