در دنیای پر رقابت امروز نوآوری میتواند مهمترین مزیت رقابتی شرکتها باشد. بعلاوه، افزایش تعامل و وفاداری کارکنان با سازمان و ایجاد و حفظ روحیه خلاقیت و نوآوری در تیمهای کاری به عوامل کلیدی برای بقا و توسعه کسب و کارها تبدیل شده است. بر اساس تحقیقات به عمل آمده، کارمندان با نرخ تعامل بالا بهرهورتر و خلاقترند، و تمایل کمتری هم به ترک سازمان خودشان دارند.
روشهای جمع آوری ایده بشکل سنتی؛ زمانبر، یکطرفه و هزینه بر است. رسانه های نظیر ایمیل، شبکه های اجتماعی، اتوماسیون های اداری و همچنین جلسات طولانی و پر هزینه باعث میشود ایده های فوق العاده از دست بروند، و همکاران در سطوح غیر مدیریتی از اینکه حرفشان شنیده شود نا امید شوند و در نتیجه حس تعهد و تعاملشان کاهش یابد. از طرفی ایده های بسیاری در ذهن افراد هست که میتواند تحولات شگرفی در پی داشته باشند. مهم نیست چقدر شلوغ هستید، همیشه ارزشش را دارد که خلاقیت تیم هایتان در درجه اول اهمیت قرار بدهید و برایش وقت، انرژی و منابع مالی اختصاص بدهید.
با داشتن بستری مناسب افراد ایدههای خود را به چالش می کشند. ایدههای بکری در طوفان های فکری غربال می شود و با پرورش آنها، فرصت و محصول جدیدی خلق میشود. برای اینکه ایده های نوآورانه شانس تجاری شدن را داشته باشند، نیاز به یک فرآیند رسمی برای ثبت، ارزیابی و اولویت بندی آنها دارند.
با نرم افزار مدیریت ایده می توان ترافیک ورودی ها را در کانال های موضوعی خاصی افزایش داد و ایده ها را برای ارزیابی به یک پایگاه داده مرکزی هدایت کرد و سپس با کمک ابزار های سامانه مدیریت ایده، آنها را پایش کرد. پس از مرحله ارزیابی، می توان آن ورودی ها را در برابر نقشه راه موجود اولویت بندی کرد و از بهترین ایده ها برای بهبود عملکرد، ایجاد فرصت های جدید، افزایش نوآوری و حل مشکلات موجود استفاده کرد.